Mellem Marienbad og Matrix
Hvor slutter virkligheden og hvor starter vores fantasi,? Kan de to overhoved adskilles? Spørgsmål filosofien og kunsten har undersøgt i århunderner, også filmkunsten har bidraget, men det er ikke typisk for Hollywood. Mainstream Hollywood (Warner Bros.) har efter monster succeen The Dark Knight givet Chris Nolan frie tøjler til at skabe et mesterværk. Jeg kan ikke helt finde ud af om det er lykkedes. Inception er en film som Chris Nolan har villet lave længe; meget længe; han følte det dog umuligt indtil nu. Det er da også fra første øjekast tydeligt hvor alle pengene er forsvundet hen. Filmen kunne ikke have været realiseret på et mindre budget, det kunne ikke havde været en indie film som Nolans første par film. Det kræver den slags penge som kun Hollywood eller et diamantkup kan give. Nolan blev nødt til at opnå Warner Brothers tillid, kun med frie tøjler og masser af penge kunne Chris Nolan lave Inception. Dette er hans Avatar og det kan ses.
Her skulle delen hvor jeg giver et resume af filmen være, men det vil jeg ikke gå ind i, fordi det ville være meget svært at give et kort resume der giver mening og det ville være umuligt uden at afsløre ting.Trailerne er vældig flotte men giver ikke et stort indblik i filmens handling. Det er et bevidst og godt træk fra filmmagernes side. Filmen er helt klart bedre hvis man går ind til den uden at vide for meget.
Filmen er som de fleste andre gode Hollywood film, stramt fortalt uden for mange fiksfakserier i fortællestil og klipning. Chris Nolans fingeraftryk er tydeligt hvis man har set mange af hans film. Inception er meget velpoleret og er spækket med overdådige billeder. Reele optagelser og forskellige computereffekter blander sig umærkeligt med hinanden. Ud over at være godt fortalt, pæn at se på og at den forholder sig til et ret stort emne, er filmen også stjernebesat. Leonardo DiCaprio spiller hovedpersonen Mr Cobb. Han er til tider lidt overdramatisk og hans rolle minder meget om hans rolle i Scorseses Shutter Island, og andre af hans roller. Det føles mere som mr. Cobb er Leonardo DiCaprio end at Leonardo DiCaprio er Mr. Cobb. Udover DiCaprio er store navne som Michael Caine (Batman) og Marion Cotillard (La vie en rose) på rollelisten. Nogle af skuespillerne går igen fra Nolans Batmanfilm så som Cillian Murphy og Ken Watanabe henholdvis Scarecrow og Ra’s al Ghul. Rollerne spillet af henholdvis Tom Hardy (RocknRolla) og Joseph Gordon-Levitt (Brick, (500) Days of Summer) er meget troværdige og godt spillet og de to sjoveste. Ellen Page (Juno) er som sædvanlig en fornøjelse.
Hver eneste scene tjener et formål, intet er der bare for syns skyld. Der er ikke noget galt med flotte actionscener fyldt med eksplosioner, som netop er tilstede for at være flotte og spændende. I Inception formår Nolan i hver eneste actionscene at give publikum en bedre forståelse for fortællingen, universet eller personerne. Det er ikke nogen lille bedrift.
Inception lægger sig et sted mellem “Last Year in Marienbad” og “The Matrix” og det er et dejligt sted at være.
Min bedømelse: Fantastisk film; årets summerblockbuster; måske årets film, Ikke genial, men skabt af et geni.
Nis...
Hvor slutter virkligheden og hvor starter vores fantasi,? Kan de to overhoved adskilles? Spørgsmål filosofien og kunsten har undersøgt i århunderner, også filmkunsten har bidraget, men det er ikke typisk for Hollywood. Mainstream Hollywood (Warner Bros.) har efter monster succeen The Dark Knight givet Chris Nolan frie tøjler til at skabe et mesterværk. Jeg kan ikke helt finde ud af om det er lykkedes. Inception er en film som Chris Nolan har villet lave længe; meget længe; han følte det dog umuligt indtil nu. Det er da også fra første øjekast tydeligt hvor alle pengene er forsvundet hen. Filmen kunne ikke have været realiseret på et mindre budget, det kunne ikke havde været en indie film som Nolans første par film. Det kræver den slags penge som kun Hollywood eller et diamantkup kan give. Nolan blev nødt til at opnå Warner Brothers tillid, kun med frie tøjler og masser af penge kunne Chris Nolan lave Inception. Dette er hans Avatar og det kan ses.
Her skulle delen hvor jeg giver et resume af filmen være, men det vil jeg ikke gå ind i, fordi det ville være meget svært at give et kort resume der giver mening og det ville være umuligt uden at afsløre ting.Trailerne er vældig flotte men giver ikke et stort indblik i filmens handling. Det er et bevidst og godt træk fra filmmagernes side. Filmen er helt klart bedre hvis man går ind til den uden at vide for meget.
Inception er en eksistentialistisk Sci-Fi heist film, det lyder lidt som genre forviring med det er det faktisk ikke. Sci-fi delen som ligger til grund for hele filmens univers er simpel. I fremtiden kan folk dele drømme. Drømmene er på en måde et stort chatrum hvor alt er muligt. Det er en heist film fordi man kan trænge ind i folks drømme / underbevidshed og stjæle deres dybeste hemmeligheder. eller rettere du skaber din egen drømmeverden og trækker ofret ind i denne drømmeverden og lader oftrets underbevidshed befolke den. Selvfølgelig er filmen eksistentialistisk når man begynder at dykke ned i folks underbevidshed. Allerede det her lyder nok forvirende men du skal ikke blive skræmt fra at gå ind og se filmen for det er ikke svært at følge med. Filmen fremsætter en mere kunstnerisk og flyvsk ide end normale Hollywood film, men gør det ved hjælp af Hollywoods egne virkemidler og ved hjælp af to meget mainstream genrer. På den ene side lægger filmen sig op af franske kunstfilm og andre meget Europæiske film; på den anden side lægger den sig op af gamle Hollywood heist film, men også op af film som The Matrix.
Filmen er som de fleste andre gode Hollywood film, stramt fortalt uden for mange fiksfakserier i fortællestil og klipning. Chris Nolans fingeraftryk er tydeligt hvis man har set mange af hans film. Inception er meget velpoleret og er spækket med overdådige billeder. Reele optagelser og forskellige computereffekter blander sig umærkeligt med hinanden. Ud over at være godt fortalt, pæn at se på og at den forholder sig til et ret stort emne, er filmen også stjernebesat. Leonardo DiCaprio spiller hovedpersonen Mr Cobb. Han er til tider lidt overdramatisk og hans rolle minder meget om hans rolle i Scorseses Shutter Island, og andre af hans roller. Det føles mere som mr. Cobb er Leonardo DiCaprio end at Leonardo DiCaprio er Mr. Cobb. Udover DiCaprio er store navne som Michael Caine (Batman) og Marion Cotillard (La vie en rose) på rollelisten. Nogle af skuespillerne går igen fra Nolans Batmanfilm så som Cillian Murphy og Ken Watanabe henholdvis Scarecrow og Ra’s al Ghul. Rollerne spillet af henholdvis Tom Hardy (RocknRolla) og Joseph Gordon-Levitt (Brick, (500) Days of Summer) er meget troværdige og godt spillet og de to sjoveste. Ellen Page (Juno) er som sædvanlig en fornøjelse.
Hver eneste scene tjener et formål, intet er der bare for syns skyld. Der er ikke noget galt med flotte actionscener fyldt med eksplosioner, som netop er tilstede for at være flotte og spændende. I Inception formår Nolan i hver eneste actionscene at give publikum en bedre forståelse for fortællingen, universet eller personerne. Det er ikke nogen lille bedrift.
Inception lægger sig et sted mellem “Last Year in Marienbad” og “The Matrix” og det er et dejligt sted at være.
Min bedømelse: Fantastisk film; årets summerblockbuster; måske årets film, Ikke genial, men skabt af et geni.
Nis...
Ingen kommentarer:
Send en kommentar